北海道大学/大学院教育学研究院/教育学部
Language
トップイメージ

News

第13回北海道大学・ソウル大学ジョイントシンポジウム分科会について.

2010年09月29日 イベント

第13回北海道大学-ソウル大学ジョイントシンポジウム分科会

韓国NRFとの共同セミナー

フォーマル及びインフォーマルな教育環境における理科教員養成の日韓比較研究
2010年11月4日(木)、5日(金)
北海道大学・学術交流会館
主催
北海道大学大学院教育学研究院
The Center of Science Education for the Next Society (SENS)
Seoul National University, Office of International Affairs

 

本研究は、独立行政法人日本学術振興会と韓国NRFとの
二国間交流事業(共同セミナー)による支援を得た。

 

セミナープログラム(PDF)
※10月13日追記 セミナープログラムが更新されました。
共同セミナーの概要(PDF)

セミナー使用言語は英語です。通訳はありません。

参加申込について

参加費 無料
電子メールによる申込が必要

  • 申込先 ohno_address
  • メール件名を、「共同セミナー申込」にしてください。
  • 以下の情報をメール本文に記してください。

氏名(ふりがな
所属
所属連絡先(電話、FAX)
所属住所

  • 参加するSessionを記してください。

参加申込のメールに対して受領確認の返信を行います。

第13回北海道大学-ソウル大学ジョイントシンポジウム分科会
韓国NRFとの共同セミナー整理会

招待講演と共同セミナー整理会
─教員養成と中等教育の国際交流─

11月6日(土)午後2時から
北海道大学大学院教育学研究院・大会議室

主催
北海道大学大学院教育学研究院

使用言語:日本語・英語(通訳)

参加費 無料

電子メールによる申込が必要

  • 申込先ohno_address
  • メール件名を、「招待講演申込」にしてください。
  • 以下の情報をメール本文に記してください。

氏名(ふりがな
所属
所属連絡先(電話、FAX)
所属住所
参加申込のメールに対して受領確認の返信を行います。

内容

招待講演(午後2時~3時30分)

Teacher Education in Finland
Knowledge Building in the Chemistry and
Physics Teacher Education Programme
at Helsinki University

 

Jari Lavonen教授
Department of Teacher Education,
University of Helsinki
フィンランド

Teacher education in Finland is described and analysed. The main organising theme of the teacher education programmes is a research-based approach, which aims at supporting student teachers in constructing a solid knowledge base and the potential to apply such knowledge in their work. Furthermore, all student teachers are to gain a competence for continuous professional development, e.g., consuming theoretical educational knowledge in their work. As an example, the pedagogical studies of pre-service chemistry and physics teachers are analysed from the viewpoint of knowledge building. The theoretical framework of this analysis is based on two facets related to teacher knowledge: the domains and the origin of teacher knowledge. The division of teacher knowledge domains into three main categories, content knowledge, pedagogical content knowledge and pedagogical knowledge, is based on the work of Shulman. An additional view: the teacher as a consumer and producer of educational research is added to the model. Based on the analysis, the research-based teacher education programme provides both contents and activities that support the formation of the different knowledge fields needed for acting as a teacher. The research approach and reflective activities seem especially to play a special role in the programme.

(From the paper written by Jari Lavonen and Heidi Krzywacki)

交流会(午後3時45分~5時30分)

中等教育における理科実験や教材のデモンストレーションと意見交換

日本物理教育学会北海道支部後援


トップへ戻る